Lite nyheter

Idag har vi skrivit en enda kodrad, men vi har gjort en hel del andra nödvändiga saker. Vi har upprättat en ny sprintbacklogg och denna gång lagt upp det lite annorlunda mot förra gången. Vi hoppas att det nya sättet blir bättre. Johanna sitter i skrivandets stund och skriver våra backlogg-tasks på post-it lappar. Ska förhoppningsvis ge oss lite bättre överblick på saker och ting.

En glad nyhet är att Johanna fått sin nya dator och håller för fullt på att installera allt som behövs på den.

Tråkig nyhet är att jag (Andreas) var hos sjukgymnast idag och fick reda på att mina ryggmuskler inte mår sådär jättebra. Vet inte för tillfället hur mycket det kommer påverka projektet på lång sikt, men för tillfället så påverkar min rygg projektet negativt eftersom det gör ont och jag känner mig obekväm. Som det verkar på sjukgymnasten så kommer jag få gå dit lite regelbundet på undersökning och uppföljning. Det som är bra i det hela är att jag förhoppningsvis kommer ha en mycket bra ryggmuskulatur efter att rehabiliteringen är över. Har fått instruktioner om att jag inte ska sitta still vid datorn hela tiden, måste upp och röra på mig samt göra övningar för ryggen en gång i timmen när jag sitter i statiska ställningar.

Projektmässigt har vi bestämt vad som ska göras innan delinlämning (eller i alla fall vad vi siktar på att hinna med). Vi har bestämt oss för att ta en titt på KSoap2. Om vi förstått KSoap2 rätt så ska vi kunna skicka rena klassobjekt vilket rent praktiskt betyder att vi inte behöver krångla med att omvandla XML till objekt som vi kan använda oss av. Att slippa XML-omvandlingen besparar oss säkert minst 1 vecka i utvecklingstid. Dessutom blir koden enklare och arkitekturen mer överskådlig. Detta är dock under förutsättning att det finns någon form av listobjekt som både PHP-delen och Java-delen förstår.

Efter att ha undersökt hur första sprinten gick så kan vi konstatera att vi var halvt ute och cyklade. Häften av det som stod i loggen är gjort men vi har samtidigt lagt mängder med tid på helt andra saker än vad som stod. Så rent tidsmässigt stämde ingenting, dessutom var våra tidsuppskattningar helt felaktiga. Nästan allt tog längre tid än beräknat. Vi har tagit till oss detta och kommer i fortsättningen dels lägga till nya tasks i backloggen när de uppkommer samt att beräkna för att en uppgift tar lite längre tid än vad vi trodde innan. Idealiskt så vill man att backloggen ska stämma när man gör det, men eftersom vi faktiskt inte vet exakt vad som kommer att behöva göras för att X ska fungera så får vi lägga till uppgifter i efterhand. Vi ser dessutom projektet annorlunda nu och räknar med det som behöver göras för utbildningen i projektberäkningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0