Det går frammåt, men väldigt långsamt

Detta blir mer och mer frustrerande, vi kommer frammåt och löser problem. Det tar bara mycket längre tid än beräknat. Vi har nu fått till en liknande funktionallitet som på Androids Homescreen. Problemet är bara att det hela beter sig apa. Hela vyn hoppar hejvillt till höger och vänster. Jag har mina misstankar vad som är problemet men jag vet inte hur det ska kunna lösas. Vi tänker inte lägga mer tid på den detaljen för sekunden utan fokuserar på andra problem för tillfället. För hoppningsvis så kommer vi har något större förståelse för vissa detaljer för att lättare kunna lösa detta problem senare. Nu fokuserar jag på att skapa en vyöverblick. Det går inte heller så smidigt som jag hoppats på. Satt hela dagen igår och testa olika möjligheter och har i alla fall kommit någonstans. Tyvärr så finns det inget inbyggt för att göra detta enkelt vilket gör att jag tänker skapa en egen widget som gör det som vi vill åstakomma. Det som känns riktigt  jobbigt i det hela är att vi måste ha något fungerande att visa upp dels för microdata, dels för delredovisningen. Det leder en således till att fundera över hur man ska prioritera sin tid. Ska vi prioritera att göra det vi gör snyggt (bra skriven kod, bra tekniska lösningar) och minimera risken för någon form av refactoring, eller ska vi skynda frammåt och se till att skapa funktionallitet i ett hemskt och oanvändbart gränssnitt (ur slutkundsperspektiv)? Det vi inte alls räknat med är att vi skulle få så stora problem med att göra gränssnittet användbart. Vi viste att det skulle behövas tid men vi märker redan nu att det näst intill tar för mycket tid. Vi är helt enkelt inte tillräckligt erfarna för att få det att flyta på.

Vilket fall som helt så är det viktigt att vi fokuserar på att lösa delproblemen. Blir för mycket att se helheten för tillfället. Idag ska jag lösa hur man skapar en prick som kan storleksförändras, färgförändras och som har en siffra i sig. Med andra ord samma sak som jag gjorde igår. Ska testa att skapa det hela i java, har lite mer kontroll över det hela där. Men första måste jag lösa hur jag kan lägga in en "android:shape" i en "imageview". Fick det inte att fungera igår... den vägrar synas. Min shape fungar dock bra som bakgrundsbild i valfri widget, men inte i en "imageview".

Johanna håller för tillfället på med vår skelettsktruktur för projeket som vi sedan ska arbeta utfrån via SVN. Sen ska hon fixa en räknare som visa hur lång tid det tar innan du loggas ut. Räknaren får inte dra en massa processorkraft för att den vill ritas ut gång på gång och vi kommer behöva använda den på många ställen. Det betyder att den förslagsvis blir en egen klass som bara behöver instansieras för att fungera. Det är bra att vi tänker på denna typen av detaljer för att inte behöva lägga ytterligare tid senare. Det är dock också en delaktig orsak till att det känns som vi rör oss så långsamt eftersom vi vill att det ska vara användbart från första början. Hur göra? Hur göra?

Märker tydligt att jag önskar att Informatik innehåller en kurs i mjukvaruarkitektur. RUP-kursen snubblade in på detta men inte speciellt mycket. Samtidigt vet jag inte riktigt vilken kurs man kan kasta ut eller förkorta för att få in något liknande. Vi har för tillfället ingen mall att gå på utan prövar oss mest fram, vilket tar tid och energi det med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0