Orus IT

Så är jag äntligen färdig med någon som jag inte förväntade att jag skulle spendera många timmar med. Insåg idag att det var dags att emigrera från min gamla mail på ORU till den nya Gmailen. Detta visste jag att jag skulle vara tvungen att göra. Vad jag inte visste var att det inte skulle finnas någon form av verktyg för att flytta mina mail från min gamla inkorg till min nya. Eller för att citera IT-avdelning:

"Det finns flera olika verktyg och metoder för migrering av e-post som fungerar mer eller mindre bra ute på nätet. Vi ger inga rekommendationer kring detta..."

Tack så mycket för det!!

Fanatiskt med människor som mer eller mindre säger... "Du, det finns sätt att göra detta enkelt på, men vi tänker inte berätta varken hur eller vad mjukvarorna heter som kan användas. Mwuhahahahahahhaah"

Så vad gör man då? Jo, man spenderar flera timmar med att vidarebefordra mail från ett konto till ett annat. För en student som läst säg 1-2 år så tar inte detta speciellt lång tid eftersom blackboard används primärt numera. Men för någon som läst ett par år innan blackboard började används regelbundet (på de kurser vi läst) så har man en jobbigt stor hög med information i sin mail.

Hoppas verkligen att det inte kommer vara några problem att skicka vidare informationen från Gmail till någon annat konto den dag jag inte läser vid Universitet längre.

Nu är det gjort i alla fall, men på bekostnad av projekttid. Får dock erkänna att jag känner mig mindre stressad nu. Speciellt med tanke på att alla de dagar jag lagt på vissa svårare saker som faktiskt har löst sig för tillfället.

Johanna har suttit med samma sak som jag idag... fixat med mail. Men lite progress har även skett på projektet. Vi har skapat ett skelett för hur vi vill att XML-formatet som ska användas via vår blivande web service ska se ut. Vi har även tänkt ha några flytande attribut (som inte kommer användas i Android, kommer bara skickas med så att web servicen ger specialbehandling till viss information) som ska kunna användas vi senare tillfälle utifall det kommer ske förändringar. Med den typen av flytande attribut så är förhoppningen att koden inte ska behöva skrivas om för android vid vissa typer av uppdateringar i STEP. Vet inte om det framgår hur det ska kunna användas utan att rita lite diagram. Men tanken är i alla fall att det ska vara bra vid eventuella förändringar i huvudsystemet. Problemet som Microdata sitter med är att de inte har någon kompetens inom Android. Så när vi lämnar dom så har de ingen som kan förvalta det vi byggt. Så det underlättar för dom om vi lägger till denna typen av garderingar så att Klientuppdateringar inte ska behöva ske lika ofta.
Samtidigt kanske denna typ av strategi är dålig från vår sida. Det är på sätt och vis bättre om de är beroende av oss så att vi kan ta ut vansinniga pengar på att uppdatera vår kod [galet skratt]. Fast detta går emot våra principer. Ska man göra något ska det göras ordentligt och fungerande för kunden (kunden i detta fall borde vara Microdata). Vi får väll se om denna princip är något man kommer hålla fast vid i sin yrkeskarriär. Men att tänka åt andra hållet skapar stora problem för både användare och företag. Det finns gott om företag som försöker nagla fast sina kunder till företagets produkter. Helt förståelig strategi eftersom poängen med företag för det mesta är att tjäna pengar. Detta beteende är dock stagnerande och kan på lång sikt sammanfattas med följande vält valt ord:

dåligt

Vilket fall som helst så är jag för tillfället väldigt nyfiken på hur navigeringen vi skrivit fungerar i praktiken. Innan vi kan testa detta så måste vi skriva klasser som kan ta emot informationen som vi skickar in från XML. Detta betyder att vi med andra ord börjar tidigare än väntat med den delen. Vi ska egentligen inte göra det förrän om ett par veckor. Men som ovan utvecklare är man dum och undermåligt när det gäller att se helheten och kunna tidsplanera efter det. Johanna kommer dock fortsätta skriva på gränssnittet. Finna massor med småsaker som måste skrivas in för att helheten ska fungera.

En mycket trevlig upptäckt är att, vad man än gör när det gäller det visuella i android, så ser det man gjort ut ungefär 3 gånger bättre när det väl hamnar i en telefon. Vet inte varför, men trevligt är det.

Det som är skönt är att arbetsron där vi sitter för tillfället är fantastisk. Min granne har nämligen fått för sig att alla tycker om Rihanna och liknande. Samme person har dessutom fått för sig att öron tål hur högt ljudtryck som helst och att det är bra att ha jättehög volym på sin stereo och dessutom öppna fönstret. Det tycker jag också...

En anna sak vi spenderat endel tid med idag är att hitta en ny vettig dator till Johanna och har hittan, vad vi tror, är en riktigt bra dator till ett vettigt pris. Om allt går som det ska så kommer den dyka upp senast måndag (kanske tillochmed i morgon fredag, enligt orderstatus så har de redan skickat den). Sen blir utvecklingen betydligt trevligaren för Johannas del. Den nya datorn kommer ha liknande prestanda som min stationära eller kanske till och med bättre när det gäller androidutveckling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0