Tänk om

Det som är väldigt frustreande med att börja med ett nytt API (och språk för den delen) är att man ibland hamnar i återvändsgränder och får börja om från början. I förra inlägget så rörde sig saker åt både höger och vänster. Det gör de forfarande men inte riktigt med önskat beteende. Jag använde i det fallet en "ViewFlipper" och kontrollerade var fingret trycktes ned och sen släpptes upp för att beräkna fram åt vilket håll vyn skulle skrolla. Vi vill att gränssnittet ska röra sig efter fingret, liknande Androids desktop. Detta är tydligen svårare än väntat. Efter mycket sökande på google så är det hittils bästa tipset att rota igenom androids "workspace.java" som bygger upp just desktopen. Hittade den filen och den bestod av 1000 rader kod som jag inte alls känner för att avstätta en dag till att gå igenom. Så vad gör man? Jo, nu har jag börjat bygga denna del från scratch. Hitills har jag slängt ut ett antal "LinearLayout" som ligger på rad efter varandra. Deras bredd är lika bred som enehten de körs på. Det enda jag behöver göra nu är att flytta dem i relation med varandra och helt enkelt härma beteendet som androids desktop kör. Jag hoppas dock att jag inte får några problem med att lägga på vettiga animationer (som det ser ut nu får jag skapa dynamiska animationer som genereras beroende på situation). Ett annat problem som skulle kunna uppstå med den nuvarande modellen är att vertical-scrollning skulle kunna ställa till problem. Men vi får se. Det sista problemet är att vi rent teoretiskt ritar ut allt innehåll på skärmen, även fast det inte syns. Det skulle kunna skapa prestandaproblem, beroende på hur android hanterar för tillfället icke synliga komponenter.

Det känns lite sugit att behöva lägga så mycket tid på ett trivialt problem som sidoscroll, men utan väl fungerande användargränssnitt så kommer slutprodukten inte bli använd av slutkund och Microdata inte tjäna ett enda extra öre på denna app. Sammtidigt så tycker man att det borde finnas något lätt och smidigt sätt att göra just det jag är ute efter. Om någon som läser detta råkar känna till ett enkelt sätt att göra detta på får ni gärna lämna en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0